Wednesday 21 August 2013

Polis tembak Geng 04 tak ikut prosedur

Share on :
Dato Abd Rahim b Hj Hanafi, 
Ketua Polis Pulau Pinang turut turun padang membuat operasi Ops Cantas.


Kes Geng 04

Kes tembakan yang berlaku hampir setiap hari di negara ini dikaitkan dengan spekulasi berlakunya pergeseran antara kumpulan kongsi gelap.

Pada 8 Ogos lalu, seorang peniaga skrap K. Veerappan, 37, ditembak mati ketika dia memberhentikan keretanya di persimpangan lampu isyarat Jalan Anson.

Seorang pemandu motosikal bersama pemboncengnya melepaskan 14 das tembakan , dengan 10 das mengenai leher, pipi dan abdomen Veerappan.

Terdahulu pada hari yang sama, seorang penembak melepaskan enam das tembakan di rumah banglo milik seorang peniaga di Jalan Utama.

Tiada kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut dan ia dipercayai hanyalah satu cubaan kumpulan kongsi gelap memberi amaran kepada peniaga tersebut.

Pada 9 Ogos pula, kes kejadian tembakan ketiga berlaku di Jalan Datuk Keramat, menyebabkan seorang pengawal cedera di bahagian peha.

Seorang penembak melepaskan enam das tembakan namun hanya satu yang mengenai mangsa.

Kejadian tersebut dipercayai melibatkan ketua kumpulan geng kongsi gelap Si Lian yang turut dikenali dengan geng 04.

Komen Orang Malaysia


Kes tembakan yang berlaku hampir setiap hari di negara... ramai orang takut, ramai orang desak polis, pembangkan lagi la hentam polis dan kerajaan.


Polis Bertindak 

GEORGETOWN: Lima lelaki yang disyaki ahli kongsi gelap 04 dan terbabit dengan beberapa kes bunuh dan tembak di negeri ini maut apabila berbalas tembakan dengan polis di dalam sebuah pangsapuri di Century Bay, Jalan Pantai Jerejak, Sungai Nibong.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 5 pagi apabla sepasukan pegawai dan anggota polis bertindak melakukan serbuan di rumah berkenaan hasil intipan dan maklumat awam yang diterima.

Kelima-lima suspek dipercayai berusia pada awal 20 an, turut dipercayai terlibat dengan beberapa kes tembakan yang berlaku di negeri itu.

Difahamkan pihak polis telah memantau aktiviti kumpulan tersebut sebelum menyerbu lokasi persembunyian mereka di tingkat 11 pangsapuri berkenaan pada awal pagi Isnin.

Polis kini sedang menjalankan siasatan di tempat kejadian.

Bila Polis Bertindak... 
dikatakan zalim dan tak ikut SOP pula


Baca lanjut di : http://peraktoday.com/


Baca lanjut di : http://www.pisau.net/


Anggota patuh SOP

Georgetown: Polis menafikan dakwaan dilemparkan keluarga kepada lima lelaki yang ditembak mati pihak berkuasa di Sungai Nibong, dekat sini kelmarin bahawa anggotanya tidak mengikut prosedur operasi standard (SOP) sepanjang operasi itu.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi, berkata polis mengikut SOP ditetapkan sebelum mengambil sebarang keputusan dalam operasi berkenaan.

Mengenai dakwaan polis melepaskan lebih 30 tembakan ke arah suspek tanpa memperkenalkan diri, itu tidak benar. Kita perkenalkan diri sebelum masuk ke rumah itu tetapi tidak dijawab dan sebaik masuk, mereka terus melepaskan tembakan ke arah polis." Datuk Abdul Rahim Hanafi, Ketua Polis Pulau Pinang,


Maut balas tembakan

“Kita bertindak balas mengikut SOP dan hanya beberapa tembakan dilepaskan dan mengenai mereka, bukan seperti yang didakwa pihak berkenaan (keluarga suspek),” katanya kepada pemberita selepas Majlis Perjumpaan Bersama Petugas Op Selamat 3/2013, di sini semalam.

Awal pagi kelmarin, sekumpulan penjenayah berusia antara 20 hingga 30-an yang dipercayai anggota kongsi gelap maut selepas berbalas tembakan dengan polis yang menyerbu sebuah pangsapuri. Polis kemudian menemui tiga pucuk pistol bersama suspek yang dipercayai terbabit dalam 10 kes bunuh di Pulau Pinang, Kedah dan Negeri Sembilan.
Mengenai desakan keluarga suspek yang mahu melakukan bedah siasat kali kedua serta inkues kejadian berkenaan, Abdul Rahim berkata, polis mereka boleh membuat permohonan untuk tujuan berkenaan.

Beliau turut menafikan khabar angin bahawa saki baki anggota geng kongsi gelap itu cuba menyerang polis kerana marah dan ingin membalas dendam kematian rakan mereka, namun menegaskan polis tidak akan membiarkan begitu saja jika benar ada ancaman sedemikian.

Sementara itu di Banting, Selangor, dinding belakang bangunan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat diconteng dengan semburan cat merah membentuk nombor '04', awal pagi semalam sebelum disedari orang ramai kira-kira jam 7 pagi dan dimaklumkan kepada kepada petugas IPD berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kuala Langat, Superintendan Nordin Manan, ketika dihubungi, bagaimanapun menafikan kejadian itu mempunyai kaitan dengan kematian lima anggota kumpulan kongsi gelap yang ditembak mati pihak berkuasa di Sungai Nibong, sebaliknya menyifatkan ia sekadar perbuatan vandalisme.

“Semburan cat nombor 04 juga kelihatan di beberapa kawasan lain di Kuala Langat seperti pekan Banting sebelum ini. Apa pun, kita sedang menyiasat dalangnya dan berharap orang ramai menyalurkan maklumat jika tahu mana-mana individu yang melakukan perbuatan berkenaan,” katanya.
Sumber: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PolistembakGeng04ikutprosedur/Article/



Santai Kias
Prosedur Operasi Standard (SOP) yang sepatutnya...











No comments:

Post a Comment