Sunday 13 January 2013

Eksploitasi kanak-kanak dalam politik

Share on :
Para peserta Himpunan Shamsidar yang terdiri daripada penyokong-penyokong parti pembangkang didapati melanggar beberapa syarat ditetapkan pihak polis meskipun pihak penganjur diwakili Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu sebelum ini bersetuju mematuhinya.

Kesemua syarat tersebut tertakluk kepada peruntukan Seksyen 15 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012 yang bertujuan memastikan keselamatan dan ketenteraman awam serta perlindungan hak serta kebebasan orang ramai.

Antara syarat yang jelas dilanggar oleh para peserta ialah membawa kanak-kanak berumur 15 tahun ke bawah. (klik untuk baca lebih lanjut)


Ibubapa yang bodoh tak de otak



Abang dukung adik, ayah tak larat!







Ayah takut nak pakai baju kuning, disuruhnya anak pula yang pakai.










VIDEO




Reaksi beberapa pemimpin

"SUDAH tiba masa bagi kerajaan mengetatkan lagi undang-undang di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012 dengan memperuntukkan hukuman lebih keras ke atas peserta demonstrasi yang membawa kanak-kanak. Tindakan tegas itu perlu kerana mereka menyalahgunakan kebebasan yang diberi kerajaan dengan membawa anak-anak menyertainya." - DATUK WAN AHMAD FARID WAN SALLEH, Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu.

"TINDAKAN membawa kanak-kanak dalam perhimpunan itu suatu provokasi terhadap polis bertujuan mencetuskan situasi huru-hara. Mereka cuba mencabar pihak berkuasa, apabila suasana kecoh dan huru-hara timbul, sudah tentu kemudian mereka akan salahkan pihak berkuasa." - MOHD. HASRI MOHD. HADZIR, Presiden Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia (MAYC),

"KETEGASAN itu perlu memandangkan tindakan ibu bapa atau peserta membawa kanak-kanak ke perhimpunan itu menunjukkan sikap mereka yang tidak bertanggungjawab. Ini satu manipulasi terhadap kanak-kanak, saya yakin anak-anak tersebut sendiri tidak mengerti tujuan himpunan tersebut." - MOHAMED MALIKI MOHAMED RAPIEE, Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM).

"TINDAKAN peserta membawa kanak-kanak itu jelas cuba mengambil kesempatan terhadap sikap diplomasi dan toleransi pihak keselamatan dalam himpunan kali ini. Sekiranya berlaku sesuatu di luar jangkaan, sudah tentu mengundang bahaya terhadap keselamatan kanak-kanak terbabit dan pihak penganjur kemudian akan menyalahkan polis." - SHAFIE BAKRI, Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Shafie Bakri.

"KETEGASAN itu perlu untuk memberi mesej kepada ibu bapa sekali gus mencegah perkara itu berulang. Ini bukan perkara yang boleh dipermainkan, adakah ibu bapa tidak sedar bahaya apabila terjadi pertelagahan semasa perhimpunan itu." - TAN SRI ZALEHA ISMAIL, Yang Dipertua Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Malaysia.

"JABATAN Kebajikan Masyarakat (JKM) akan bertindak ke atas ibu bapa terlibat yang terbukti melakukan kesalahan itu menerima hasil siasatan polis." - DATUK NORIAH KASNON, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. - UTUSAN


No comments:

Post a Comment